Jegyvásárlás

Dr. Gyémánt Csilla,

főiskolai docens
(SZTE ZMK, Magánének Tanszék)

gycs

„Vero e Bello – Igaz és Szép"
Verdi-operák a Szegedi Szabadtéri Játékok színpadán

A Játékok első korszakában (1931-39) az indulásnál a helyszín szakrális jellegéhez igazodott a műválasztás – Verdi Requiemjét a Dómban 1938-ban adták elő, majd az Aidát 1939-ben iktatták be a műsorrendbe. Az 1959-ben – húsz év elteltével újjászerveződő Szabadtéri műsorpolitikájára a nyitás, a műfaji sokszínűség jellemző: dráma, klasszikus és modern balett, néptánc, opera, dalmű, operett, musical műfaji jelenléte egyaránt megfigyelhető. Színpadra kerülnek a nagy volumenű, attraktív külsőségeket igénylő Verdi-, Puccini-operák is. A tendenciákat vizsgálva kitűnik, hogy a nemzetközi operairodalomból az elmúlt fél évszázadban a szabadtéri operajátszásnak Giuseppe Verdi a legtöbbet játszott visszatérő, „házi szerzője". Az újraindulástól számítva kilenc operája került színre nemzetközi szereposztásban a Dóm-téren, mintegy 21 évadban. Ez a folyamat azonban megtörni látszik. Az Aidát 2003-ban, a Nabuccót 2005-ben hallhatták és láthatták utoljára a Játékok nézői. A Verdi bicentenárium évében, 2013-ban sem szerepelt Verdi-opera a jelentős operai tradícióval rendelkező Játékok színpadán. Válaszokat keresünk a következő kérdésekre: vajon a műfaj visszaszorulásának lehetünk-e tanúi, a rendezői operajátszás divatjában a Verdi-művek humanitása, szépsége idegen-e a mai színház alkotóitól, és a 21. század közönségétől?

 „Vero e Bello – True and Beautiful"
Verdi operas on stage at the Szeged Open-Air Festival

In the first era of the Festival (1931-39) the choice of plays complied with the sacral trait of the location. Verdi's Requiem was performed in the Dóm in 1938. Then in 1939 Aida was staged. Twenty years later in 1959 the program-politics of the regenerating Festival is labelled by openness and a variety of genres: the presence of dramas, classic and modern ballet, folk dance, operas, operettas, musicals can be observed. Verdi and Puccini operas are performed in huge and spectacular sets. Examining the tendencies it appears that from the international opera literature of the past hundred and fifty years Verdi's works dominate the programs of the open air theatre. After the restart nine of his operas were staged with international participants in the Dóm Square in the course of twenty-one years. Old ways seem to be changing now. The last time we could see Aida was in 2003 and Nabucco in 2005. Moreover, no Verdi opera was put on stage in 2013 in the bicentenary year by the Festival which by all means has a rich history of opera-staging. We are looking for answers to the following questions: is the genre being thrown into the shades? Is the beauty and humanity of the Verdi operas alien to the directors of contemporary theatre and to the audience of the 21st century?

Megosztom

További előadásaink

Tim Rice - Andrew Lloyd Webber

Jézus Krisztus Szupersztár

rockopera

07. | 02., 03., 04., 09., 10.
Jegyvásárlás

William Shakespeare

Sok Hűhó Semmiért

vígjáték

07. | 23., 24.
Jegyvásárlás

Alan Menken - Glenn Slater

Apáca Show

musical

07. | 30., 31.
08. | 01.
Jegyvásárlás